Рекламу транслюють не тільки по ТБ: нею рясніють сайти, вона перериває ролики на Ютубі, навіть у відеоіграх на смартфоні - теж реклама. Загалом, ніша переповнена, і якщо ви хочете випустити рекламу, яку будуть дивитися, потрібні не тільки «прямі руки» технічного персоналу. Як робити класні рекламні ролики? Основне, що потрібно - написати хороший сценарій.
Секрет перший: не має значення, наскільки відомий ваш бренд
Потенційні клієнти, яких ви плануєте залучити своїм роликом, швидше за все, поняття не мають про ваше існування. Припустимо навіть, ваш бренд вже добре відомий, але товар ви пропонуєте новий. Або старий, але в новій упаковці. І ще тисяча інших варіантів. Головне, що це щось нове, невідоме, хвилююче і привабливе.
alt - ідея для рекламного ролика
Секрет другий: хороша ідея цінніше виконання
Тут варто зупинитися і задатися питанням: чим можна зацікавити людей, які все життя обходилися без вашого товару?
Свіжа ідея для ролика - ось що вам потрібно. Сюжет повинен бути цікавим сам по собі. Резонансним. Незвичайним. Яскравим. І немає, мова зараз не про якість картинки. Відеоряд, майстерність акторів в кадрі, всі технічні аспекти майбутнього ролика не дадуть нічого, якщо в основі буде банальна і нудна історія. І навпаки, вірусними легко стають відео, зняті на поганеньку камеру.
Глянець і технічна сторона питання все ще важливі на ТБ, а в Інтернеті цінуються щирість і самовираження. Причому, чим молодша ваша цільова аудиторія, тим менше вони звертають увагу на те, як знято, і тим сильніше їм цікаві незвичайна подача матеріалу і резонанс, який здатний викликати ролик.
Секрет третій: без маркетингового дослідження не обійтися
Можливо, вам здається, що все це несерйозно? Добре, перейдемо до серйозних матерій. Як зняти рекламний ролик так, щоб він був цікавий?
В ідеалі, непогано б замовити вивчення майбутньої аудиторії професіоналам або витратити кілька власного часу. Вам дуже потрібно знати про аудиторію майбутнього ролика якщо не все, то як можна більше. Які теми викликають у неї живий відгук, а які залишають байдужою? Що зараз в тренді, що встигло всім набриднути, що застаріло досить давно, щоб повернутися в ролі добре забутого старого? Якої довжини ролики вашим майбутнім клієнтам здаються занадто довгими? Розуміння всіх цих аспектів сильно звузить поле для фантазії і допоможе направити креатив в потрібне русло.
На щастя, Інтернет - саме те місце, де вся інформація знаходиться на увазі. До ваших послуг ролики ваших конкурентів і трендові відео в соцмережах. Вивчіть кількість переглядів, співвідношення «лайків» і негативних реакцій, топові коментарі на Youtube.
Якщо вам потрібно сфокусуватися на певній віковій групі, то обов'язково загляньте на майданчики, де представники цієї групи частіше бувають. Фейсбук зараз мережа для тих, кому за 30, більш молода аудиторія віддає перевагу Instagram, а вчорашні школярі освоюють ТікТок. Youtube ж залишається мережею для будь-якого віку, так що на рейтинги переглядів в ньому варто звертати увагу в першу чергу.
Секрет четвертий: важливо знайти баланс між дбайливістю і нав'язливістю
Чверть століття тому кожну новинку хотілося випробувати скоріше. Реклама того часу просто розповідала про існування товару (і про те, який він надійний і класний). Сьогодні похвалити себе і свою продукцію недостатньо. Клієнти чекають, що ви думаєте про них і про їхню користь, так що заодно подумайте, для чого покупцеві може бути потрібен ваш товар.
Працюючи над сценарієм ролика, варто орієнтуватися на схему продаючих текстів. В ідеалі, в вашому відео повинно бути три умовних «акти», прямо як в класичному театрі. Перша дія: постановка проблеми. Розкажіть про те, з чим зіткнувся ваш поки ще не клієнт і про можливі наслідки того, що сталося. Друга дія: вирішення проблеми. Зрозуміло, за допомогою вашого товару. У третьому акті вам потрібно спростувати резонні сумніви покупця. Доведіть, що вирішити задачу за допомогою вашого товару вигідніше і зручніше, ніж без нього.
Не подобається такий підхід? Пахне нафталіном, як бабусина шуба? Спробуємо щось більш універсальне.
alt - сторітелінг у рекламних роликах
Секрет п'ятий: красива історія «чіпляє»
Storytelling - чи не самий універсальний прийом в історії медіа, який знову набрав популярність завдяки своїй легкій наївності. Якщо усі мозкові штурми так і не привели до появи яскравої ідеї, як зробити рекламний ролик цікавим, спробуйте розповісти історію.
Уявіть собі людину, якій знадобився б цей товар. Він не встигає поїсти в місті або забув зробити покупки? Хоче приховати сліди вечірки від батьків? Дозвольте герою ролика обрости спогадами, характером і звичками, а потім покажіть, як він справляється з катастрофою. Користуючись цим прийомом, ви навряд чи створите шедевр для Каннського фестивалю реклами, але глядачеві буде цікаво впізнати себе при перегляді.
Секрет шостий: чим детальніше сценарій, тим простіше знімати
Пам'ятайте прислів'я про те що зустрічають по одягу? «Одежинка» вашого ролика - це перші кілька кадрів. Якщо глядача не зачепило те, що відбувається на екрані в перші 5 секунд відео, великий шанс, що він просто натисне кнопку «пропустити». Або переключиться на наступний ролик. Іншими словами, з першим кадром краще не помилятися. Чому ми говоримо про кадри? Тому що коли ви будете писати сценарій, це буде покадровий розбір того, що побачить глядач.
Оптимальною тривалістю рекламного відео вважається відрізок часу в 1,5-2 хвилини, так що часу розповідати історію довго у вас немає. Тому працювати на результат повинна кожна секунда. Підійдіть до питання якомога ретельніше і розпишіть все: як будується кадр, як змінюється ракурс камери, всі деталі зміни освітлення і звукового супроводу.
Секрет сьомий: авторські права легко обійти
Вам належить на практиці з'ясувати, як створюються рекламні ролики. Наймати акторів і технічний персонал. Брати в оренду або купувати необхідне обладнання. Підбирати реквізит. Замовляти музику. Так що детальний сценарій повинен спиратися на реальні можливості. Іншими словами - працюємо з тим, що є. Робіть список, на ходу прикидаючи, де дістати бажані «інгредієнти».
Можна по ходу накидати приблизний кошторис, щоб не переписувати сюжет сотню раз, намагаючись вписатися в бюджет. І боронь вас Джобс спокуситися піратським контентом. Якщо вам потрібна музика, візьміть її з безкоштовних мережевих бібліотек, або замовте авторську, написану спеціально для вашого ролика. Те ж саме стосується віршів, малюнків, та й самих героїв ролика.
Не використовуйте в сюжеті особисто Людини-Павука або Телепузиків, а покажіть людей, які ховаються за цими костюмами. Замовте композитору злегка переробити впізнавану мелодію. Хоча б порадьтеся з юристом. Буде прикро, якщо класний в усіх відношеннях ролик приберуть з переглядів через скарги на піратство.
alt - звук у рекламних роликах
Секрет восьмий: рекламу частіше дивляться без звуку
Вважається, що близько 80% відсотків користувачів відключають звук під час показу рекламного ролика. Ну, а в соціальних мережах беззвучний режим і зовсім включений для реклами за замовчуванням.
Для вас такий стан справ означає, що за привернення уваги та емоційний відгук у глядача відповідати буде перш за все відеоряд. На сценарій це накладає досить жорсткі обмеження. В ідеалі, ваша історія повинна бути зрозуміла без слів, як в німому кінематографі. Інший варіант: зробити відеоряд ролика досить інтригуючим, щоб частина глядачів включила звук або просто запам'ятала ваш бренд. Ну а меседж вашого ролика, заклик до дії і важливу інформацію передати краще в текстовому режимі - написами на екрані.
До речі, не забудьте про субтитри. Статистика говорить, що ролики, до яких їх забули зробити, мають охоплення приблизно на 20% менше.
Секрет дев'ятий: все в кадрі має працювати
При бажанні, можна придумати спосіб, як створити рекламний ролик і не показати товар в кадрі. Однак базове правило реклами говорить: клієнт повинен бачити, що саме ви йому пропонуєте. Товар показувати краще в подробицях. Підбирайте вдалі ракурси. Показуйте техніку в роботі, а прості товари в руках або в русі. Частіше звертайтеся до тактильних відчуттів: рідина повинна литися, а пельмені - виділяти пар на тарілці.
Те ж стосується і логотипу компанії: він не просто повинен бути присутнім в кадрі, змусьте його якось брати участь у цих заходах. Замовте анімацію, яка б розкривала ідею бренду, додайте слоган - так глядачеві буде простіше вас запам'ятати.
Секрет десятий: глядач повинен співчувати, а не обурюватися
За останні роки інтернет-користувачі почали куди більше цінувати дбайливе акуратне ставлення до себе та інших, а до цинізму з кожним роком відношення все більш обережне. Не перегніть палицю, придумуючи резонансну ідею для свого ролика, це може дати ефект прямо протилежний очікуваному.
На занадто вже яскравому креативі в останні роки обпеклися навіть деякі великі бренди. Наприклад, Dove довелося згорнути рекламну кампанію після звинувачень у расизмі. Youtube просто відправляє в бан ролики, якщо на них подано достатню кількість скарг. Сценарій дуже бажано замовити або хоча б показати професіоналові. Він не лише підкаже, як знімається рекламний ролик, але й зможе вказати на недоречні фрагменти.
А коли у вас на руках є детальний сценарій, список реквізиту та чернетка кошторису, можна зайнятися підбором технічного персоналу або розподілом обов'язків. Тепер все вийде: ви знаєте, чого хочете і як це реалізувати.